måndag 26 oktober 2009

Oljebyte

Igår ledsnade jag på alla "goda" råd man får från höger och vänster angående det här med oljebytet i växellådan. Ingen man frågar säger likadant. Vi har letat och letat efter en oljeplugg på växellådan. Jag har fått lika många svar som dem jag frågat. Nu kan jag efter att ha konfererat med Volvo konstatera att det inte finns någon. Konstigt då att vi inte hittat den? Har fått förklarat för mig exakt hur ett oljebyte går till på just den här lådan, så nu ska det väl äntligen bli gjort. För övrigt är det inte bara att tömma den på olja och fylla på ny, nej den ska, eller snarare måste, sköljas ur så all smuts följer med ut. Och sköljer gör man med samma sorts olja som sen ska vara i lådan, alltså ATF-olja av typen Dextron III. Åtgång för hela proceduren ca: 8 liter!! Betänk då att den kostar ca 225 kr/liter. Bilar är inte någon sparbössa direkt, bara utgifter. Okej, men hellre lägga de här pengarna på ett oljebyte än att slita ut lådan helt. Vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att byta ut växellådan på den bilen, blev väl skroten i så fall.

Den här veckan har ungarna höstlov. På sätt och vis skönt att slippa hasta i väg på morgonen även om man ändå måste gå upp runt sex-halv sju. Senast halv sju tycker Lilleman att det är frukost och det går inte att ignorera honom. När det gäller mat är han mycket bestämd, det ska vara tillräckligt ofta och tillräckligt mycket men är inte så noga med vad det är. Bara det är ätbart så funkar det. Ja ja, heller det än tvärtom. Och vem kan säga nej? Han är nu en gång ett riktigt charmtroll och jag tror han vet om det.

Nu ska ögat ha en droppe, igen och igen och igen och igen och igen...

117 dagar kvar...









//Mari

1 kommentar:

  1. Jamen, han är så söööööt den där killen! Han är säkert fullt medveten om att ingen kan stå emot en sådan sötnos. ;-) Kul att han äter bra. Som sagt, tvärtom är ingen höjdare.
    Jag hoppas att ni får ordning på bilen snart.
    Liebe.

    SvaraRadera