måndag 9 februari 2009

Pansarmalsyngel


Så var det dax för nya fiskbäbisar igen. Mina Metallpansarmalar lade ägg i onsdags och i fredags kväll kläcktes de. De är ca 2-3 mm långa och nästan genomskinliga. Jag har kämpat för att försöka ta en bild på dem och detta är det bästa jag kunde åstadkomma med min sopiga kamera. Hatar autofocus, vill kunna ställa in skärpan själv.
Pansarmalar (Corydoras aeneus) "klistrar" fast sina ägg på olika ställen i akvariet, som växter, stenar och som i detta fallet på glaset. Så jag stod och "livräddade" äggen när de lagts. Pillade försiktigt upp dem med pekfingret och lade dem i en plastbytta. Där får de nu växa till sig och ska sedan få komma till ett lite större kar. Förhoppningsvis blir de sedan stora och kan få nya hem. 35 st har jag kommit fram till att de är. Det stora kruxet just nu är vad man ska ge dem att äta. De är ju så himla små, men det får väl lösa sig. Jag får experimentera lite. Kul är det i alla fall.
Kramar
//Mari

1 kommentar:

  1. Ja, det där var ju jätteroligt! Vart anmälen man sig som adoptivförälder?? Hihi!

    SvaraRadera