onsdag 4 mars 2009

720 liters akvarium

Jag kommer att byta ut mitt 600 liters akvarium mot ett på 720 liter (bilden). Det blir ett stort projekt och jag kommer troligen att vara upptagen med det i flera dagar. Det kräver en hel del planering. Det ska fångas fisk, tömmas på vatten, grus och växter, bäras och fraktas inte bara ett utan två akvarium. Som tur är slipper jag bära, det får starkare personer än jag sköta om. Å andra sidan så blir det väl jag som får fixa med allt annat. Ett problem är: Vart förvarar man alla fiskar under tiden? Funderar på att skaffa några skapligt stora plastbackar och fylla med vatten så länge. Och hur fraktar man närmare 150 kilo grus och sten? Kanske har jag tagit mig "vatten över huvudet", hahaha!

Pansarmalsyngel och scalareyngel växer så det knakar. Pansarmalarna ser nu ut som föräldrarna, fast i miniatyr då. Scalarerna har antagit sin klassiska trekantsform.

I måndags när vi kom till dagis fick vi veta att någon eller några hade tänt eld på en av avdelningarna. De hade krossat en ruta och slängt in något brinnande. Brandlarmet hade gått strax efter 22.00 kvällen innan. Nu får det väl ändå räcka med anlagda bränder! Vart ska det sluta? Man går ju snart inte säker någonstans. Hur kan man vara så fruktansvärt dum och elak så man vill förstöra för små barn? Det är ett väldans kaos där nu kan jag säga. Den avdelningen är ju stängd och barnen som går där måste ju placeras någonstans. Så nu är det överfullt på alla avdelningar. Man blir så arg! Lägg ner nu, vi vill inte ha mer bränder!

//Mari

1 kommentar:

  1. Kommer ju kunna sätta igång på mitt stora akvarium nu i dagarna. Men de kanske blir för mycket jobb att flytta dina fiskar ända hit och sen tillbaka??

    SvaraRadera